maanantai 30. marraskuuta 2009

Peräsimet hiilikuidusta

Teen uusiin koneisiin peräsimiä tulevina viikkoina. Ensimmäiset korkkarinpuolikkaat kävin jo irroittamassa muoteista ja tässä vähän kuvia ja horinaa niiden synnystä.



Pintakuituna on C52 hiilikudos EMC:ltä, joka telataan aluksi muovin päällä märäksi, hetki odotetaan, painetaan kaulintelalla muovien välissä ja lopuksi asetetaan muottiin.



Hiili pinnassa, Rohacel IG31 ydin ja G25 sisäkuituna. Tyvessä vedetty ristiin UD-hiiltä.



Ja tältä korkkari näyttää ennen liittämistä. Tyvessä hiilikuituputki, mehupille-hiilisukka kaaret ja erillisestä muotista U-hiiliuumat.



Tässä lopputulos. Noin 22 g / puoli, pinnat ihan jees ja jäykkyys sikahyvä.

sunnuntai 22. marraskuuta 2009

Perärunkoja uusista materiaaleista

Tampereella on taidettu jo rungot leipoa, mutta lukekaa tämä horina, niin voitte ehkä imeä siitä jotain omiin rakenteisiin. (Mikäli "rakennepäällikkö" hyväksyy ne?)

Perärungot on perinteisesti tehty kolmesta 93 g hiilikudoksesta, minkä lisäksi on laitettu normaalit vahvikkeet. Tällä rakenteella saa ihan hyviä ja toimivia runkoja, varsinkin jos rungon halkaisija on iso ja poikkileikkaus ympyrä. Reiskassa rungon poikkileikkaus siiven jälkeen on ovaali ja sivusuunnassa vielä aika kapea. Isoilla painoilla spiiditehtävän jälkeisessä laskussa kone kääntyy herkästi vinoon, kun pintatuuli kääntää äkisti suuntaa. Joskus tilanteen ehtii pelastaa sivarilla, mutta huonolla tuurilla saa alkaa kaivella pakeista alumiiniteippiä, hiiltä ja pikaliimaa....

Olen tehnyt uusia perärunkoja seuraavalla rakenteella:

G25 pintalasi, vain yläpuoliskossa siiven alla
C93 @45
C 87 UD Carbon Hochmodulgelege @0
C 87 UD Carbon Hochmodulgelege @90
C 87 UD Carbon Hochmodulgelege @0
+ normaalit vahvikkeet

Tällä rakenteella peräputkeen saa huomattavasti enemmän lujuutta kaikissa suunnissa painon pysyessä kuitenkin järkevissä rajoissa. Ensimmäinen perärunko painoi 101 g, mutta siitä on otettavissa vielä vähän pois. Pintakuitua en käyttänyt, vaan telasin 93 g hiilikudoksen reiät umpeen ja sain sillä hyvän pinnan. Kamera unohtui himaan ekaa runkoa leivottaessa, mutta otan seuraavan putken teosta muutaman kuvan ja lisään tänne.




Tästä se alkaa, siiven alle mössöt ja pala lasia.




Seuraavaksi telataan pintahiilet.



Hiilet on muotissa, puoliskot vaan yhteen ja sukka sisään.

perjantai 13. marraskuuta 2009

Rungon laminointia ja kokoonpanoa

Nyt on kaikki rungon osat valmiina, putkesta tuli tosi kevyt, jäykkä ja ruma. Möhlin maalauksessa kun säästelin painoa liikaa, jätin kokeeksi vielä pintalasin pois, tulos kevyttä reikäjuustoa. Runko menee kakkoslaatuisten osien pinoon, muttta ilmaan sen vielä laitan.



Telataan kuivalla telalla muottiin, hiilet on pöydällä telattu hartsilla juuri niin kuiviksi kun voi.



Mustaa muotteihin, rungossa on muuten aivan perkeleesti hiiltä.








Nokka on jo valmiina, painoputki puolivalmiina ja runkomuotit maalattuna. Huomenna laminoidaan runko, jännä uusi työvaihe.



Painoputken tein alkuviikosta, se ehkä onnistui, saatan tehdä uuden. Pari kerrosta kevlaria kääräistiin muotin päälle, laitoin kevlar kerrosten väliin 5+5 hiilitouvia tuomaan lujuutta. Puristus vasten muottia hoidettiin teipillä.

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B
Kova oli keväinen veto - Powerful spring towing (Kuva M.Höglund)