torstai 15. huhtikuuta 2010

Kuituja uuteen koneeseen


Ylläolevaan kuvaan on koottu "Spread Tow" kudoksen edut tavalliseen rättiin verrattuna. Ei ole kovin vaikeaa päättää minkälaista kudosta seuraavan koneen siivessä on. Saatavissa on 80 g IM kudosta ja 130 g HM kudosta sekä 160 g tavallista kudosta. Noista kun leipoo ilman pintakuitua siiven, niin ainakin kiertojäykkyys nousee uudelle tasolle ja painossakin ehkä vähän säästyy. Ainoa huono puoli on se, että kyseiset kudokset on halvinta ostaa kolmelta eri kauppiaalta. Inventaario tässä on muutenkin tehtävä, joten jos aloittaisi tilaamalla rg:ltä 160 g hiilen ja siitä sitten tekemään apusalkoja ja uumaa.

sunnuntai 11. huhtikuuta 2010

11.4 Jämi

Nyt alkaa kone ollla jonkinlaisissa säädöissä: voisi periaatteessa mennä jo kilpailuun :). Viikon pohdintajakson tuloksena tein heti koneen säätöihin muutamia muutoksia. Laitoin hinauslentotilaan korkkariin lisää työntöä ja miksasin korkkarin laippoihin siten, että jos haluan lisätä hinauksen lopussa vauhtia, veto ei katoa. Koukkua sai myös siirtää taaksepäin, kone alkoi hinautumaan paremmin ja kesti vetoa vikuroimatta. Muutama katkottu 1,28 siima oli aika hyvä indikaattori, eteenpäin oltiin menty säätämisessä.

Lennätys painottui tänään enimmäkseen tinttiin, vaikka muutakin liihottelua tuli reenailtua. Uusi kone tuntuu tintissä kyllä aika paljon paremmalta kuin vanha iso-C, vihdoinki kone jolla jaksaa harjoitella myös tätä tehtävää. Vastapainoksi hinailin myös muutaman hinauksen 3,2 kg koneella ja harjoittelin matkakäännöset kuntoon.

Hyvältä näyttää, tässä vaiheessa kevättä uusi kone jo ok säädöissä ja takana mukavasti lentoja. EMC saisi kiikuttaa kuitusiimatilauksen jo kotiin, että pääsee leipomaan uutta konetta ja katkomaan siimoja.

maanantai 5. huhtikuuta 2010

5.4.2010 Jämi




Tänään oltiin taas lennättämässä, säätiedotuksista huolimatta aurinkoa ei näkynyt, mutta muuten oli ihan ok keli lennätellä. Säädin tänään aika paljon hinausta raskaalla ja yliraskaalla koneella, lisäksi säädin spiidin lentotilaa. En saanut ihmeempiä aikaan, ajaminen sujui hyvin, mutta hinaukset oli aivan onnettomia lehmänhenkäyksiä. Oikeestaan aika tylsä päivä, loppuviikosta koitetaan päästä jyvälle säädöistä.

lauantai 3. huhtikuuta 2010

3.4.2010 Jämillä

Kevään ensinmäinen kunnon lennätyssessio takana ja kasvot kuumottaa auringosta. Säätelin tänään uuden koneen hinaustrimmiä parinkymmenen lennon verran ja sain vietyä urakkaa eteenpäinkin. Tuuli oli tasainen ja heikko, joten oli täydellinen keli koneen säätämiseen.

Aloitin tyhjällä koneella ja huomasin heti, että kone ei vedä kunnolla. Testailussa selvisikin, että korkkari oli liikaa vedolla ja koukku edessä. Trimmasin aluksi korkkarin niin, että täysillä starttilaipoilla kone sakkailee kevyesti liidossa. Koukkua siirsin taaksepäin pikkasen, ei kannata tehdä liian suuria trimmimuutoksia kerralla.

Otin trimmauksen lähtökohdaksi myös sen, että lasken siivekkeet starttilaippojen kanssa samalle tasolle. Pikku Caracho on tunnetusti aika rimpuileva kaveri, jos siivekkeet on hinauksessa laippojen kanssa yhtä alhaalla. Haluan kuitenkin pitää paineen siivessä, joten on tärkeää, että siivekken ja laipan väliin tulee mahdollisimman vähän pyörrettä ja painehäviötä.

Heitin koneen aina itse, joten varmuuden vuoksi heitin aluksi pienillä laipoilla ja lisäsin laippaa heti kun sain sormet tikuille. Siirsin koukkua pikkuhiljaa taakse, niin kauan, että kone alkoi muljahdella hinauksessa. Parin muljahtelulla pilatun hinauksen jälkeen otin koukkua puolisen millä eteen ja testasin kuinka kone käyttäytyy täysillä laipoilla heitettynä. Hyvin lähti heitosta pystyyn ja hinauksen loppuvaiheessa alkoi vinssikin pitämään oikeaa valitusvirttä.

Seuraavaksi lastasin koneeseen spiidipainot ja aloin säätämään hinausta lisää. Korkkari trimmin laitoin niin vedolle, että kone alkoi taas muljahdella ja siitä pari napsua työntöä. Säätelin samalla spiidilentotilan korkkari ja siivekeliikkeitä sopivaksi, mutta en saanut niitä vielä mieleisiksi. Pudotin koneen painoa ja ajoin muutaman matkakeikan. Matkaa kone tuntuu kulkevan todella hyvin, ainut mikä vaivaa on käännöksien ylimeneminen (liikaa siivekedifferentiaalia? (selvisi jo, käänsin liian pitkään)).

Lopusi hinailin vielä tyhjällä koneella muutamia vetoja, joissa testasin koneen käyttäytymistä hinausen erilaisissa ääritilanteissa. Päivästä jäi hyvä maku, sain uuteen koneesen tuntua ja ymmärrystä. Kenttäkin oli jo mukavasti kuivalla ruoholla, eikä tarvinnut lumessa painia.

Laippojen kynnet hajotin tuhannen päreiksi kun myöhästyin sisäänvedossa laskussa, korjaan ne huomenna ja seuraavaan koneeseen keksin jotain uutta. Maanantaina taitaa tehdä taas mieli taivaalle :)

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B
Kova oli keväinen veto - Powerful spring towing (Kuva M.Höglund)