lauantai 4. joulukuuta 2010

Jos tiimi ei ensikesänä pettäisi

Moninkertaiset mestaritkaan ei menesty kisoissa, jos kunnon tiimiä ei ole takana. Ensikesänä kunnon eurotour ja muutenkin kivasti toimintaa. On siis hyvät puitteet hioa tiimityöskentelyä käytännön toiminnassa kuntoon. Listasin alle jokaiseen tehtävään avustajien tehtävät oman mieltymykseni mukaan. Näillä jos vaikka keväällä aloitetaan ja muokataan niitä sitten paremmiksi kesän edetessä. Tarkoituksena että ainakin eurotourissa voidaan merkata lähtölistoihin avustajien hommat etukäteen ja jokainen tietää mikä homma kuuluu kenenkin hoitaa. Uskoisin että toimiva tiimi luo pilotillekkin turvallisuuden tunnetta, kun tietää että uusintaan voi tulla kiireelläkin ja informaatiota säästä ja kellosta tulee jatkuvasti.

Treenaamattomassa tiimissä tehtävät sovitaan vinssilinjalla, kun siima katkeaa, niin joku avustaja lähtee juoksemaan varjon perään lopuksi työaikaa, pilotti saa lähteä juoksemaan konettaan vinssilinjalle ja säästä eikä kellosta ole mitään tietoa. Lopputuloksenkin jo melkein tietää vinssilinjalle kävellessä...


AVUSTAJIEN TEHTÄVÄT

kaikki tehtävät

Kääntömies
käy läpi tiimin siimat käännölle mennessä ja tarkastaa kääntöjen kiinnitykset. Katsoo ettei muitten siimoja ole omien päällä, eikä muitten sisäänkelautuvat siimat polta omia poikki. Varustuksena paksut hanskat ja puukko vyöllä. Lopuksi varjojen palautus ja samalla siimojen tarkastus.

Vinssimies vastaa koneen heitosta ja vinssin poljennasta. Hinauksen aikana hän pyytämättä huutaa pilotille informaatiota vinssin pyörinnästä ja linkoushetkestä. Lisäksi vinssimies pysyy vinssin luona kaikissa tilanteissa, ottaa uusintavinssin varjon käteen ja oikean vinssipolkimen jalan alle. Tehtävän lopuksi vetää akku-ja siimateippeihin viivat ja mikäli viivat alkaa tulla täyteen informoi muuta porukkaa talkoista.

Tintti

Kellomies kulkee pilotin mukana koko tehtävän ajan, lukee tehtävän alussa työaikaa ja lopussa jäljellä olevaa lentoaikaa. Aikaa luetaan pyytämättä ja aina samalla tavalla (5min, 4, ... 2, 1:50, 1:40..... 1:00, 55s, 50, 45....15, 14, 13....3, 2, 1, 0) Eli 5 min alkaen minuutin välein, 2 min kohdalla 10 s välein, vika minuutti 5 s välein ja viimiset 15 s sekunnin välein.

Säämies informoi pilottia säästä läpi tehtävän ja hakee koneen uusintatilanteessa vinssimiehelle. Erityisesti silloin kun ollaan tulossa laskuun tai muuten vaan pyöritään matalissa, täytyy säämiehen pystyä kertomaan jatkuvasti tuulen suunnan ja voimakkuuden muutoksista.

Matka

Kellomies
hoitaa työajan lukemisen, lentoajan ja valot. Jokaisen kerran kun valo vilkahtaa, huudetaan pilotin etunimi ja jäljellä oleva aika.

Säämies
informoi pilottia säästä läpi tehtävän ja hakee koneen uusintatilanteessa vinssimiehelle. Tuulen suunnan ja voimakkuuden muutokset informoidaan pari kolme kertaa minuutissa pilotille.

Vinssimies menee heti hinauksen jälkeen yhdessä pilotin kanssa tähystimen taakse ja alkaa huutaa kuuluvalla äänellä käännösennakoita. 3-2-1-käännä!!! Lisäksi vinssimies antaa tarvittaessa vauhdinjakoon ohjeita (rauhoita / puita hellaan) heti käännöksen huudon jälkeen.

Spiidi

Kellomies
menee pilotin kanssa tolpan taakse, huolehtii työajasta, minuutin radallemenoajasta (50, 40, 30, 25, 20, 15, 14, 13... 3, 2, 1) ja käännösennakoista. Osallistuu myös sään ja hinauskorkeuden (hyvä, kohtalainen, paska) arviointiin.

Säämies
informoi pilottia säästä läpi tehtävän ja hakee koneen uusintatilanteessa vinssimiehelle. Tuulen suunnan ja voimakkuuden muutokset informoidaan pari kolme kertaa minuutissa pilotille. Säämies informoi pilotille radalla olevaa säätä heti koneen irrottua siimasta. Radalla oleva ilma ratkaisee yhtä paljon kuin hyvä nousukorkeus!

Miettikää roolituksia ja tehkää parannusehdotuksia !



Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B
Kova oli keväinen veto - Powerful spring towing (Kuva M.Höglund)