lauantai 9. tammikuuta 2010

Siipi muotista ulos

Tänään otettiin siipi muotista ulos ja hyvä siipi otettiinki. Hiilimäärään nähden tulee yllättävän kevyt siipi, lopullista painoa en vielä tiedä sillä takareuna on leikkaamatta. Koneen tavoitepaino oli alle 2kg, mikä ehkä toteutuu. Mitään erikoisempia virheitä siivestä ei löytynyt, maali on ohut mutta silti melko siisti. Nyt olisi kone kokonpanoa ja viimeistelyä vaille valmis, eli työtä riittä. Ensi viikolla alan tekemään toiseen koneseen osia.

Siiven alapuoli on hiilellä ja valkoisilla raidoilla



Yläpuoli on peräsinten kanssa saamaa ideaa, mutta raitojen auraus toisin päin. (huom. ei siipi ole noin leveä, takareuna on kuvassa leikkaamatta)




Lasselle vielä motivaatiokuva tänään kerholta. Tässä syntyy uusi Mäntän Pommi!

5 kommenttia:

  1. Hienoa pajotusta mänttäläisiltä. Sitten kun kone on valmiina, niin pääsee keskittymään siihen, miten työmäärä siirretään kisatuloksiin. Onneksi tulevana kesänä b-tapahtumia riittää, joten eiköhän kone saa kyytiä.

    Ja tee nyt sitten Tapio ihmeessä seuraava "Spread Tow" hiilellä ja sisäänrakennetuilla harjattomilla rds futaboilla. Jos me joskus saadaan kerhotilat auki, niin tule stadiin tsiigaamaan (ja auttamaan) mun siiven liitosta, niin saat vähän lisää ajateltavaa rakenteista paatuneen mänttätyylin lisäksi.

    VastaaPoista
  2. Moro Lasse.

    Kyllä tämä kone saa kyytiä, lupaan sen.

    Seuraavaan siipen ajattelin kyllä lammata servot liitosvaiheessa, saahan siinä taas vähän jäykkyyttä lisää. RDS-linkkejäkin olen miettinyt, meinaatko laittaa jotku valmiit RDS-palikat siipeen?

    Olisi kyllä mukava joskus tulla kurkkaamaan teidänkin siiven sisälle. Jos liittelet siipeä kesällä, voisin yhdistää käynnin Ruotsinpyhtään reissuun.

    VastaaPoista
  3. RDS homman kanssa olen menetellyt seuraavasti:

    Retolta sveitsistä sain rds linkkien momenttikaavat kulmien funktiona ja koodin pätkän joka laskee tietyillä kulmilla saavutettavat liikkeet. Koodasin itse vähän lisää, siten että ensiksi kone laskee kaikki kulmaparit joilla tietyt liikkeet on saavutettavissa ja sen jälkeen etsii parin jossa momentit natsaa.

    Tein laskut 55 deg. laippaliikkeelle, mutta vielä pitää tehdä semmoinen simulaatio, mistä näkee laippaliikkeen ja momentin välisen suhteen. Joku kompromissihan siinä pitää loppujen lopuksi tehdä, mutta ainakaan tehoa ei mene harakoille kovin paljoa.

    Sitten kun kulmat on päätetty, niin Sven Hollenbeckille s-postia, niin saa tilattua haluamillaan kulmilla linkit.

    Koko homma paketoidaan semmoiseen hiilipoteroon, joka ei varmasti notku ja regu hakkaa jännitettä sellasella tahdilla, että virransyöttö toimii nopeissakin kuormituksissa, linkoukset, spiidikurvat etc.

    Jos homman saa toimimaan ja sillä tuloksia parannettua, niin voi ainakin sanoa kehittäneensä jotain hommaa itse, muitten horinoista välittämättä.

    VastaaPoista
  4. Oikea asenne Lasse.

    Mä olen miettinyt noita laippaliikkeitä. Perinteisesti mullakin on laskussa laipat kääntynyt pirusti, mutta erittäin harvoin tulee jarruteltua täysillä laipoilla. Ajattelin tinkiä pikkasen maksimi laippaliikkeestä, että saan enemmän voimaa lappuihin. 55 deg on jo melko paljon, minä ajattelin, että riittäisikö 45 deg?

    Mitä touvia laitat seuraaviin paarteisiin ja mistä sitä saa? Mulla on touvit loppu ja tarttisin jotain kelpo kamaa.

    VastaaPoista
  5. Alapuolelle tulee ainakin sitä jäykkää pikikuitua, yläpuolelle Torayca M60JB tai sitten se ums12000. Sitä pikikuitua mulla on kyllä myyntiinkin, mutta mitään takeita siitä että se soveltuu kaikenlaisiin siipiin en voi luvata.

    VastaaPoista

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B
Kova oli keväinen veto - Powerful spring towing (Kuva M.Höglund)