torstai 22. lokakuuta 2009

Caracho 313 rakennus

Nyt alkaa olemaan jonkin verran osia puolivalmiina, mikään osahan ei ole valmis muotista tullessaan vaan sitten alkaa aikaavievät viimeistely, asennus ja sovitustyöt.

Aloitin rakentamisen tekemällä runkoon ja peräsimiin tulevia vanerisia pikkuosia ja peräsimien kuorien balsaytimiä. Näihin esivalmisteluihin ja kaupoissa juoksemiseen kului yllättävän paljon aikaa.

Aluksi muotit vahattiin huolellisesti, jotta laminoidut kappaleet saataisiin muoteista ehjänä irti. Seuraava työvaihe oli muottien maalaus UP-vorgelatilla. Muotit maalattiin perjantai iltana ja laminointi suoritettiin lauantain ja sunnuntain aikana.

Muotit maalattuna


Laminointi aloitettiin korkeusperäsimestä, pintalasi, hiilivahvikkeet, balsa ja sisälasi. Epoksihartsia kului erittäin vähän, ihmetyttää joidenkin ajatukset, kun haluavat hinta syistä käyttää polyesterihartsia lennokin rakentamisessa. Peräsimet säkkiin, imu päälle ja kuuden tunnin päästä reunojen leikkaus kun hartsi on vielä hieman pehmeää. Laskin, että koneen rakennuskustannuksista suurempi osa menee säkkien tiivistysnauhaan kun hartsiin.

Seuraavaksi peräsimiin hiihlisalot, tyvikaaret ja liitostappeja varten putket, liitosmössöa ja muotin puoliskot yhteen.

Peräsimet siistimistä vaille valmiit 24g kappale



Seuraavaksi laminoin kabiinin. Pintalasi, hiili, touvit ja sisälasi, kuivuminen normaalissa ilmanpaineessa


Kabiinin paino 6g

Sivuperäsimen rakenne oli hiilivahvikkeiden osalta hieman monimutkaisempi kun korkkarin, muuten menetelmät olivat samankaltaiset. Sisärakenne olikin aikaavievä ja monimutkainen, hyvä siitä kuitenkin tuli.


Sivarin paino kuvassa 57g


Nokka laminoitiin ylipainementelmällä. Aluksi pintalasi, kevlar, hiili ja touvit telattiin muotinpuoliskoihin. Muotti kiinni, sukka sisäään ja 1,5 bar ylipainetta (olisin laittanut enemmän, mutta sukka alkoi hieman vuotamaan). Vaikka laminaatti oli erittäin kuiva, muotin välistä jouksi paineen vaikutusesta ylimääräistä hartsia pois.



Nokan paino 53g ennen aukkojen leikkaamista

2 kommenttia:

  1. Hyvää tahtia näyttää Mänttäläisoppista konetta syntyvän.

    Itellä ei ole kolmen koneen sarjasta vasta kun nokat valmiina. Perärunkoihin olen vaihtanut materiaaleja ja nyt pitäs olla sopivat ainevahvuudet tiedossa, joten leivonnan voinee aloittaa...

    VastaaPoista
  2. Hyvää vauhtia syntyy!

    Tällä keinolla saadaan arvokas "mänttäläisoppi" siirtymään, Mika tekee minun ja Janin kanssa älyttömän arvokasta työtä.

    Työmäärä on kyllä aivan uskomaton, jos haluaa tehdä kunnolla. Kuinka joku voi tehdä koneita myyntiin niin halvalla kuin niitä saa? Voi vaan kuvitella, kuinka halvemmissa kaupallisissa koneisssa on oiottu. Töistä saa mennä kerholle ja kerholta nukkumaan. Tällä tavalla saa kyllä sellaisen koneen kuin haluaa, saa rauhassa miettiä materiaalit niiden ominaisuuksien mukaan mitä koneelta toivoo.

    Tämä on pirun kiinnostavaa puuhaa! Vieläkö hiilikuitu olisi halvempaa ja työpäivät lyhyempiä.

    VastaaPoista

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B

Hyvää kevättä kaikille F3B:n ystäville - Sunny spring for all friends of F3B
Kova oli keväinen veto - Powerful spring towing (Kuva M.Höglund)